• 82
  • 13 min

Pami臋tacie poprzedni odcinek, w kt贸rym rozmawiali艣my o tym, jak nie da艣膰 si臋 oszuka膰 w Internecie? A co je艣li kupi艂em, zap艂aci艂em, a paczka nie dosz艂a lub towar jest niezgodny z jego opisem? Tak si臋 niestety zdarza, zw艂aszcza kiedy mamy do czynienia z nieuczciwym sprzedawc膮! Nasz膮 czujno艣膰 niestety usypiaj膮 wygodne i szybkie metody p艂atno艣ci jak BLIK czy bramki p艂atnicze. Ca艂e szcz臋艣cie mamy do dyspozycji mechanizm obci膮偶enia zwrotnego tj. „chargeback”!

Czym jest chargeback?

Najpro艣ciej m贸wi膮c jest to procedura, kt贸ra pozwala na ca艂kowity zwrot p艂ano艣ci za towar, kt贸ry nigdy do nas nie trafi艂 lub otrzymany przedmiot jest niezgodny z warunkami / opisem zam贸wienia. Co wa偶ne, jest to mi臋dzynarodowy standard, st膮d r贸wnie偶 w przypadku nieudanych zakup贸w zagranic膮 b臋dziemy mogli ubiega膰 si臋 o zwrot nale偶no艣ci. Warunek jest w zasadzie jeden – musisz pos艂ugiwa膰 si臋 kart膮 p艂atnicz膮!

  • P艂atno艣ci w Internecie, gdzie poda艂e艣 numer karty, dat臋 wa偶no艣ci i kod CVV,
  • Zwyk艂e p艂atno艣ci kart膮 w stacjonarnym sklepie,
  • Sprzedawca nie dostarczy艂 Ci produktu lub produkt jest uszkodzony,
  • Twoja karta zosta艂a obci膮偶ona mimo anulowania transakcji
  • P艂atno艣膰 zosta艂a rozliczona podw贸jnie lub zosta艂a rozliczona w innej walucie
  • Bankomat nie wyp艂aci艂 Ci pieni臋dzy lub wyp艂aci艂 inna kwot臋
  • Kiedy hotel lub wypo偶yczalnia obci膮偶y艂a Twoj膮 kart臋 za us艂ug臋, kt贸rej nie zamawia艂e艣
  • Procedura r贸wnie偶 dzia艂a w przypadku kiedy karta p艂atnicza jest podpi臋ta pod serwisy oferuj膮ce szybkie p艂atno艣ci jak PayPal, Apple Pay, Google Wallet.

Wa偶ne: procedur膮 t膮 nie s膮 obj臋te p艂atno艣膰 poprzez BLIK. Temat zweryfikowali艣my w jednym banku, dostali艣my zapewnienie, 偶e bank b臋dzie stara艂 si臋 odzyska膰 艣rodki, jednak gwarancji nie ma.

Jak to dzia艂a?

  1. Zanim p贸jdziesz do banku, postaraj si臋 polubownie dogada膰 ze sprzedaj膮cym, by膰 mo偶e odda Ci pieni膮dze lub w inny spos贸b zrekompensuje straty. Zweryfikuj r贸wnie偶 czy na zam贸wieniu nie by艂o nic dorbnym druczkiem np.: 偶e towar mo偶e by膰 dostarczony w terminie d艂u偶szym ni偶 wst臋pnie deklarowanym, itp. Wa偶ne: warto zachowa膰 korespondencje mailow膮. Mo偶e by膰 przydatna w procesie obci膮偶enia zwrotnego.
  2. Je偶eli nie masz kontaktu ze sprzedaj膮cym lub dosta艂e艣 odmow臋 rekompensaty zg艂o艣 si臋 do swojego banku. Niekt贸re banki maj膮 odpowiednio przygotowane formularze, do dyspozycji zawsze masz infolinie. Mo偶esz ju偶 na tym etapie otrzyma膰 zwrot z tym, 偶e 艣rodki mog膮 by膰 zablokowane.
  3. Nast臋pnie bank zweryfikuje zasadno艣膰 z艂o偶onego wniosku i przekazuje do operatora kart p艂atniczych VISA lub MASTERCARD.
  4. Nast臋pnie operator kart przekazuje spraw臋 do banku sprzedawcy.
  5. Ten bank kontaktuje si臋 ze sprzedawc膮 w celu wyja艣nienia sprawy.
  6. Wa偶ne: w tym miejscu to sprzedawca musi udowoni膰, 偶e towar zosta艂 dostarczony zgodnie ze z艂o偶onym zam贸wieniem.
  7. Po uzyskaniu informacji od sprzedawcy (lub nie) bank przedsi臋biorcy przekazuje informacje do organizacji p艂atniczej, a ta do banku Klienta.

呕yczymy Wam jak najmniej nieudanych transakcji!

Bonus

Wi臋cej o procedurze chargeback mo偶ecie poczyta膰 na tej stronie Chargeback 鈥 co to jest i jakie daje korzy艣ci? (najlepszekonto.pl)