• 163
  • 13 min

Pamiętacie poprzedni odcinek, w którym rozmawialiśmy o tym, jak nie daść się oszukać w Internecie? A co jeśli kupiłem, zapłaciłem, a paczka nie doszła lub towar jest niezgodny z jego opisem? Tak się niestety zdarza, zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z nieuczciwym sprzedawcą! Naszą czujność niestety usypiają wygodne i szybkie metody płatności jak BLIK czy bramki płatnicze. Całe szczęście mamy do dyspozycji mechanizm obciążenia zwrotnego tj. „chargeback”!

Czym jest chargeback?

Najprościej mówiąc jest to procedura, która pozwala na całkowity zwrot płaności za towar, który nigdy do nas nie trafił lub otrzymany przedmiot jest niezgodny z warunkami / opisem zamówienia. Co ważne, jest to międzynarodowy standard, stąd również w przypadku nieudanych zakupów zagranicą będziemy mogli ubiegać się o zwrot należności. Warunek jest w zasadzie jeden – musisz posługiwać się kartą płatniczą!

  • Płatności w Internecie, gdzie podałeś numer karty, datę ważności i kod CVV,
  • Zwykłe płatności kartą w stacjonarnym sklepie,
  • Sprzedawca nie dostarczył Ci produktu lub produkt jest uszkodzony,
  • Twoja karta została obciążona mimo anulowania transakcji
  • Płatność została rozliczona podwójnie lub została rozliczona w innej walucie
  • Bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy lub wypłacił inna kwotę
  • Kiedy hotel lub wypożyczalnia obciążyła Twoją kartę za usługę, której nie zamawiałeś
  • Procedura również działa w przypadku kiedy karta płatnicza jest podpięta pod serwisy oferujące szybkie płatności jak PayPal, Apple Pay, Google Wallet.

Ważne: procedurą tą nie są objęte płatność poprzez BLIK. Temat zweryfikowaliśmy w jednym banku, dostaliśmy zapewnienie, że bank będzie starał się odzyskać środki, jednak gwarancji nie ma.

Jak to działa?

  1. Zanim pójdziesz do banku, postaraj się polubownie dogadać ze sprzedającym, być może odda Ci pieniądze lub w inny sposób zrekompensuje straty. Zweryfikuj również czy na zamówieniu nie było nic dorbnym druczkiem np.: że towar może być dostarczony w terminie dłuższym niż wstępnie deklarowanym, itp. Ważne: warto zachować korespondencje mailową. Może być przydatna w procesie obciążenia zwrotnego.
  2. Jeżeli nie masz kontaktu ze sprzedającym lub dostałeś odmowę rekompensaty zgłoś się do swojego banku. Niektóre banki mają odpowiednio przygotowane formularze, do dyspozycji zawsze masz infolinie. Możesz już na tym etapie otrzymać zwrot z tym, że środki mogą być zablokowane.
  3. Następnie bank zweryfikuje zasadność złożonego wniosku i przekazuje do operatora kart płatniczych VISA lub MASTERCARD.
  4. Następnie operator kart przekazuje sprawę do banku sprzedawcy.
  5. Ten bank kontaktuje się ze sprzedawcą w celu wyjaśnienia sprawy.
  6. Ważne: w tym miejscu to sprzedawca musi udowonić, że towar został dostarczony zgodnie ze złożonym zamówieniem.
  7. Po uzyskaniu informacji od sprzedawcy (lub nie) bank przedsiębiorcy przekazuje informacje do organizacji płatniczej, a ta do banku Klienta.

Życzymy Wam jak najmniej nieudanych transakcji!

Bonus

Więcej o procedurze chargeback możecie poczytać na tej stronie Chargeback – co to jest i jakie daje korzyści? (najlepszekonto.pl)